Een verslag van de eerste cursus EHPO (Eerste Hulp bij Puch ongevallen).

Vrijdag 24 maart j.l. was het dan zover. De eerste cursus EHPO voor vrouwelijke Puch rijdsters. Vrouwen die meer technische kennis willen opdoen over hun Puch.

Georganiseerd door Esther Langendam, en onder technisch vakkundige leiding van Kees van der Sluys, die de cursus gaf.

We werden uitgenodigd in de werkplaats van Kees, achter zijn schoenmakerij.

foto 1
Hier een indruk van de schoenmakerij, plus winkel.

Kees is van oorsprong een vakkundig schoenmaker, maar heeft een voorliefde voor de Puch, en dat bleek later dan ook zeer duidelijk aantoonbaar.

foto 2 foto 3

De werkplaats van Kees, achter de schoenmakerij.

Na een lange rit op de brommer (niet mijn Puch, maar mijn dagelijkse woon- werkverkeer Vehikel) heb geen rijbewijs, dus zal wel moeten, kwam ik iets te laat aan, maar bleek geen enkel probleem, want de rest van de vrouwelijke cursisten dachten dat het om 20.00 uur zou beginnen, terwijl 19.00 uur aangekondigd stond. Maar Esther wist al gauw de dames te bereiken, en nog geen kwartier later was de gehele werkplaats gevuld met vrolijke vrouwen, de nodige proviand en dorstlessers, en kon de cursus beginnen.

Er werd ons een instructiewerkplaats boekje overhandigd, en bij het opslaan van de eerste pagina kwamen de vragen al op Kees af. "Wat is een bougie?" Al gauw had iedere cursist een bougie in de hand en werd uitgelegd wat de functie daarvan is.

foto 4
(Foto: Esther Langendam)

Maar vooral, hoe te handelen als het niet werkt (vooral!) onderweg. Tip: als je op pad gaat, zorg altijd dat je een nieuwe bougie bij je hebt. En de daarbij behorende bougiesleutel, deze mag zeker niet ontbreken in je pukkeltje met de nodige noodmaterialen voor onderweg.

"Hoe ziet een bougiesleutel er dan uit?" Ook toen trok Kees weer de nodige, verschillende bougiesleutels uit zijn laden en deden tierig de ronde.

Het werd een hele verbazende, verrassende openbaring. Kees bleef met een geweldig geduld de zaken herhalen en opnieuw vertellen. Was soms noodzakelijk, omdat de dames heerlijk door elkaar zaten te kletsen uit pure enthousiasme.

Inmiddels wisten we alles over de bougie. Over een foefje, door Kees aangeleerd hoe je onderweg de bougie kunt controleren op je motorblokje, of de bougie de juiste kleur vonkt. Zo niet, wat je dan moest doen. Een uitleg over hoe te handelen als de motor verzopen blijkt te zijn. Allemaal handige foefjes. Zeer nuttig.

De carburateur kwam aan bod, en ook hier had Kees de nodige van in voorraad om te laten rouleren. Al gauw kwam de vraag waar die dan zit. En waar de sproeier zich dan bevindt. Hoe de sproeier werkt, en hoe deze schoon te blazen. De vlotter kwam aan bod, en vooral hoe de Puch te starten. Eerst even vlotteren was het advies en de choke alleen gebruiken in de winterse periode als de motor echt heel koud is.

Kees plaatste een van zijn Puchjes in het midden, zodat er uitgebreid gekeken kon worden waar het onderdeel zich bevindt.

foto 5

Er werd hard gewerkt en veel geleerd. Dat mag gezegd. Maar er werd ook veel gelachen en veel verhalen uitgewisseld. Er was belangstelling van buitenaf. Een medewerkster van het plaatselijk televisieprogramma, TV West, was door Esther getipt, en kwam een bezoekje brengen, met camera, om het een en ander op te nemen en te documenteren voor een uitzending, welke 11 april a.s. via deze zender op TV zal worden uitgezonden. Niet iedere cursist kan deze zender in de huiskamer ontvangen. Daarom zal Esther, t.z.t. trachten deze opname op haar website te plaatsen (http://www.ej-esther.nl/).

foto 6
Cameravrouw en tevens verslaggeefster TV West.     (Foto: Esther Langendam)

De cursus zou tot 22.00 uur duren, maar ik kwam uiteindelijk rond de klok van 01.00 uur thuis.

Heb geweldig genoten en ga zeker de vervolgcursus doen.

Heel veel dank aan Esther en aan Kees, en mag hopen dat er nog vele avonden gaan volgen.

Olga Kat

Meer cursus foto's

home