Op bezoek bij Tomos Nederland.

De fabriek waar nog échte brommers gemaakt worden!


Een verslag van een wel een héél bijzondere dag.

Eigenlijk heb ik nooit eerder de behoefte gevoeld, om een voorwoord bij mijn fotopagina's te zetten, dit omdat de beelden meestal wel voor zich zelf spreken.

Maar deze keer vond ik het onderwerp, "ons bezoek aan de Tomos fabriek" zo bijzonder, dat ik hier gewoon wel een verslag van moest maken. En dan met name speciaal voor de mensen, die er die dag niet bij konden zijn. Zij zouden het anders enkel met de foto's moeten doen, en dan ook nog eens zonder enig bijschrift, en dat kan natuurlijk veel beter, dacht ik zo.

Een hele tijd geleden alweer, was er al eens door leden van de White Eagles het idee geopperd, om eens te kijken, of we als Puch/Tomos liefhebbers eens naar de Tomosfabriek in Epe toe konden gaan. Ik zelf heb dat altijd een geweldig idee gevonden, want zeg nou zelf, het is toch eigenlijk gewoon uniek, dat er zo wie zo, nog een échte bromfietsfabriek bestaat, en dan ook nog eens in Nederland, en hoe is het mogelijk, toevallig ook nog van het juiste merk. Helaas is het er om de een of andere reden, bij The White Eagles echter nooit van gekomen.

Daarom was het een hele verrassing, dat Cor van Breukelen, van Puch 66 vorig jaar bekend maakte, dat hij het met Tomos Nederland had kunnen regelen dat er t.z.t. een niet al te grote groep liefhebbers op bezoek mocht komen. Ik heb inmiddels tijdens ons bezoek, maar ook door mijn latere correspondentie met de de heer Blokstra, begrepen dat het toch wel héél erg bijzonder is, dat wij daar op bezoek mochten komen.

Want hij vertelde mij, dat Tomos normaal gesproken nooit op dergelijke verzoeken ingaat, omdat men ervoor wil waken, dat zij geen bezoekerscentrum voor allerlei clubs en verenigingen worden. Maar ook, dat als er wel bezoekers langskomen zij die dan wél alle aandacht willen geven, die door de betreffende personen wordt uitgestraald. Nou dat hebben wij gemerkt, wat een ontvangst hebben wij daar gehad, in een woord fantastisch!

Het bezoek aan de Tomosfabriek, was gepland op vrijdag 14 februari 2003 om 10.00u. Onze gastheer Henk Blokstra, "technisch manager van Tomos", stond al op ons te wachtten, en heette ons allen van harte welkom. En toen bleek ook meteen, dat het tijdstip in de ochtend bewust was gekozen, om ons een zo interessant mogelijke rondleiding te kunnen geven. Dit omdat de montagelijn alleen 's morgens in bedrijf is, en het is natuurlijk wel heel erg interessant, om dat belangrijke deel even in bedrijf te kunnen zien. 's middags gaan dezelfde mensen in de voorproduktie meehelpen, om de volgende morgen weer voldoende complete produkten te kunnen assembleren.

Dus toen iedereen binnen was, werden we allereerst uitgenodigd om mee te komen naar de personeelskantine, om daar even te genieten van een kopje koffie/thee met een gevulde koek.

Hier werden ook gelijk de door onze delegatie voor Tomos meegenomen presentjes gegeven. Hein Poeth van de Puch en Tomosclub Tegelen, had voor de medewerkers van Tomos, een echte Limburgse vlaai meegenomen, met daarop in chocolade het woord Tomos geschreven, en ook nog eens een ingelijste foto van een Tomos 4L. Ook de mensen van de organiserende club Puch 66, hadden een cadeautje meegenomen, en wel een ingelijste "originele" oude Tomos advertentie.

Daarna werd ons door onze gastheer wat over de geschiedenis van Tomos in het algemeen vertelt, zoals bv. dat de hoofdfabriek in de plaats Koper in Slovenië, zo'n 600! mensen in dienst heeft. En dat daar buiten de brommers, ook nog héél veel andere producten worden gemaakt, zoals onderdelen voor anderen, bv. metalen onderdelen voor de meubelen van Ikea. Maar ook hoogwaardige motoronderdelen voor diverse automerken zoals bv. voor BMW en Volkswagen.

Maar waarom dan nog een fabriek in Nederland zou je zeggen? Dat heeft weer te maken met het feit, dat doordat de fabriek in Koper zo super groot is, het daardoor veel moeilijker is om af te wijken van een bestaand model brommer. Dat kan dan gaan om bv. de uitvoering, de gebruikte accessoires, maar ook bv. de kleurstelling, stickers etc. Heeft een bedrijf een serie brommers nodig in de bedrijfskleuren, dan is dat in Epe gewoon mogelijk. Een exportland wil een andere look, "geen probleem". Ze hebben in Epe nl. een eigen spuiterij, dus dat is wel handig.

Daar komt ook nog bij, dat Tomos Nederland zelf ook meestal eigen ontwerpen voorlegt aan het moederbedrijf, 90 % van de "nieuwigheden" is in Epe geboren, wat toch wel heel erg bijzonder is. Een goed voorbeeld hiervan is de Revival. Deze Revival wordt in Epe echter niet in elkaar gezet, maar komt kant en klaar uit Slovenië.

In de fabriek in Epe worden bv. de (snor)brommers van het type Standard, Quadro E-start, Luxe, Taxxity, en Classic gemaakt. Prettig voor de mensen die helemaal geen scooter willen, die kunnen dus prima bij Tomos terecht.

Om welke aantallen gaat het nu precies? Duidelijk is wel dat het heel goed gaat met Tomos, want voorheen werd in de wintermaanden de productie soms verlaagd tot ca. 25 stuks per dag, maar nu worden er gedurende de winter ca. 40, en in de zomer ca. 60 brommers per dag gebouwd.

Het aantal werknemers wat bij Tomos Nederland werkt is 29, wat in de zomermaanden met geselecteerde uitzendkrachten evt. kan worden uitgebreid.

In de kantine stonden nog een aantal brommers opgesteld, zoals een Tomos 4L, maar ook een speciale Politie Solex (Tomos is de importeur van Solex).

Verder vond ik het zelf heel bijzonder, om in Nederland (waar altijd alles zo gauw weer moderner moet) nog een authentieke fabriek te vinden, die nog helemaal de sfeer van de jaren 60 ademt, dat was echt dubbel genieten.

Het viel meteen al op, dat de fabriek gewoon heel erg schoon was, maar Henk maakte ons er later nog eens extra op attent, dat netheid heel belangrijk is. En dat er hierbij ook nog eens helemaal geen onderscheid tussen bv. de directeur of een monteur gemaakt wordt, zoals bv. het meenemen van een bekertje koffie naar de werkvloer. Dat is dus alleen in de kantine toegestaan, OOK VOOR DE DIRECTEUR !

Nadat Henk ons verder nog even wat uitleg had gegeven over wat we straks zoal zouden gaan zien, gingen wij vol verwachting aan onze rondleiding beginnen.

Om dit verhaal hier niet al te lang te maken, heb ik voor wat begeleidende teksten bij de foto's gezorgd, zodat het verhaal daardoor verder wel duidelijk zal zijn. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen, dat je de muisaanwijzer op de grote foto zet, en dan zie je deze extra informatie vanzelf in beeld.

Ik heb een keuze gemaakt, uit de foto's die mijn inziens een goed beeld geven van onze rondleiding in de Tomosfabriek (86 Foto's !! ), en dan heb ik er nog meer dan 40 over (leve de digitale camera). Zie ook nog de 3 foto's bij de tekst van Hein, op het Tegelen deel van mijn site.

Heel veel dank ben ik verschuldigd aan onze gastheer Henk Blokstra die ons op 14 februari een echt onvergetelijke dag bezorgd heeft. En tevens de moeite heeft genomen, om dit stukje nog even te controleren, en een aantal van de bijschriften bij de foto's te verzorgen.

Dus ook al was je er zelf niet bij, hier heb je alsnog de gelegenheid, om toch nog even een (virtueel) rondje door de Tomosfabriek te maken.

Heel veel plezier.




fotoknop

home